Det här tycker jag är viktigt!

Den här bloggen har kommit till för att jag ska få möjlighet att diskutera existensiella frågor och utvecklas tillsammans med dig. Varken du eller jag har monopol på sanningen, men visst har vi väl något vi vill dela med andra? Det är dock viktigt att allt som skrivs här skrivs med respekt för varandras olikheter och åsikter. Jag kommer också att berätta om kontakterna med min son Sebastian som hastigt gick bort i september 2010 utan att ha varit sjuk, utsatts för våld eller råkat ut för någon olycka av något slag.

söndag 3 april 2011

Här om dagen gick jag och pratrade med en väninna om mordet på en kvinna i Örebro som nu hade resulterat i att den misstänkte mördaren tagit sitt liv i häktet på grund av att misstankarna mot honom stärkts ytterligare.
Jag måste erkänna att jag inte följt fallet ordentligt vilket min väninna gjort och hon var nu alldeles upprörd över att den skyldige hade "fegat ur" och tagit livet av sig nu när det började närma sig ett åtal.
Hon tyckte att det var så taskigt mot kvinnans anhöriga som på detta vis inte fick möjlighet till ett ordentligt avslut.
Dessutom måste det ha känts som ett oerhört "energisläpp" för de poliser som hade arbetat så länge med fallet!

Det är så klart alldeles sant, men själv såg jag en rad möjliga förklaringar till självmordet:

- han insåg att även om han var oskyldig så skulle allt peka på att han var skyldig vilket skulle göra att alla hans nära och kära skulle dras med i skiten och ville bespara dem den skammen...
- han insåg att allt var kört och orkade inte stå med skammen, vilket i sin tur visar att han kanske ändå känslomässigt förstått vad han gjort och tänkte att han betalade ett förlorat liv med sitt eget (inte ett helt ovanligt resonemang i de länder som har dödsstraff) ...
- han insåg att det var kört och tyckte att livet i fängelse inte var särskilt tilltalande så då tog han livet av sig för att slippa undan...
- han såg sig själv som ett offer för omständigheterna och tog livet av sig för att få det bättre någon annanstans...

Själv tror jag att han - om han "smitit undan en konsekvens" - kommer att få göra om. Inte handlingen utan konsekvensen av handlingen...

Det uttalandet grundar sig på att min tro är den att vi alla är här på jorden för att utvecklas som individer och grupp. För att göra det så är det viktigt att vi inte lämnar en massa "lösa trådar" utan gör vårt bästa för att avsluta det vi påbörjar.
Vi får göra det i vår egen takt, men vi måste lika fullt göra det, antingen i detta liv eller i nästa eller nästa eller ....

Vad tror du?

5 kommentarer:

  1. Jag tror nog oxå att måste ta igen lärdomen i nästa liv men inte att han får "straffet", om han blir straffad i nästa liv så blir det som ett karma system som inte jag tror på... men det kanske inte var så du menade??? annars tycker jag att det du skriver är mycket klokt... det vore bra om man kunde tänka så lite oftare, men det är nog svårare om man är "personligt inblandad".... -Hanna

    SvaraRadera
  2. Nej jag tror inte heller på att man "straffas" utan mer att man får någon sorts prövning som hjälper en "framåt" i sin utveckling. Känslomässigt förmodligen...

    SvaraRadera
  3. Tänk om lärdommen va just skammen och att ta sitt liv. Tror inte att vi kan "komma undan" livets plan genom att "fega" och ta livet av sig. Allt är redan skrivet. Vi människor borde njuta av utsikten som livet har att erbjuda och ta till oss livets lärdom lite lättare. Om vi ser på problemet att han tog sitt liv som att hämnden för nån annan uteblev är vi nog fast i det mänskliga spelet (the human rat race). Vad än utgången i ett fall som detta (eller i annat fall där nån eller några mist en familjemedlem) än blir så får man nog inte glömma att vare sig den misstänkte är skylldig eller inte i slutändan inte spelar nån roll. Deras familjemedlem kommer inte komma tillbaks. Det är del av deras livs lärdom och nåt som oxå redan är skrivet. En individ som ja förmodar va vis gammal skrynklig vithårig om ens nåt hår kvar sa för länge länge sedan att se och lär. Lär hur folk gör hur mänskligheten gör och gör skälv om du tror att det är rätt och gör inte om du tror att det är fel (vad du än väljer är det redan skrivet). Min yngre bror när han just lärt sig krypa försökte en gång krypa efter mig när jag sprang ut genom ytter dörren. Han va snabb men ja va lite snabbare så följden va att han fick dörren rakt över fingrarna. Du undrar säkert vad ja babblar om men kontentan av min brors historia är att han lärde sig att inte sätta fingrarna i dörren. men han slutade ju självklart inte att krypa han till och med lärde sig att gå och även springa.. Vilket för oss till två citat till. Det man inte dör av gör en starkare och till det som du Sissi berörde i det du skrev. Gör om gör rätt. Men ja tror inte mina barn har tålamod till att ja ska kommentera alla världens citat här så ja lämnar med två citat vars härkomst förmodligen mest troligen måste komma från en vis pionjär innom ämnet.... Jag vinner inte jämt men jag förlorar aldrig. Jusqu´ici tout va bien.

    SvaraRadera
  4. ...och som en annan vis själ sa "Du är rätt ända tills du inser att du är fel, men då är du rätt igen"

    SvaraRadera
  5. Natayo, jag undrar vad du menar med "allt är skrivet"?

    SvaraRadera