Det här tycker jag är viktigt!

Den här bloggen har kommit till för att jag ska få möjlighet att diskutera existensiella frågor och utvecklas tillsammans med dig. Varken du eller jag har monopol på sanningen, men visst har vi väl något vi vill dela med andra? Det är dock viktigt att allt som skrivs här skrivs med respekt för varandras olikheter och åsikter. Jag kommer också att berätta om kontakterna med min son Sebastian som hastigt gick bort i september 2010 utan att ha varit sjuk, utsatts för våld eller råkat ut för någon olycka av något slag.

söndag 3 april 2011

Apropå energier

I Vetenskapens värld här om veckan så berättade dem om Universums energier.
Summan av eneregierna är densamma som i begynnelsen, men den "mörka materian/energin" (som de kallade den för att de inte visste vad det var) ökar.
Det går nämligen inte att "fånga in" och undersöka denna materia eftersom den tar sig igenom/förbi annan materia.

I ett laboratorium som låg insprängt en km i ett berg har de dock kunnat "fånga in" en liten mängd av denna energi, men alldeles för lite för att kunna fastställa vad det är...

En forskare uttryckte sin förtvivlan med att "jag önskar att den mörka materian bara kunde försvinna eftersom vi inte vet vad det är", en annan forskare sa att "jag väljer att inte tro på den där spökmaterian eftersom den inte går att undersöka".
De andra forskarna letar ivrigt vidare...

Det är ändå tur på något sätt att det finns dem som verkligen inte vill tro på något annat än det de kan "ta på" för det innebär kanske att forskarna till slut kommer att kunna bekräfta det som så många människor redan vet utan att veta på det sätt som "gäller för vetande i världen"...

Undrar vad det skulle kunna innebära för mänskligheten?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar