Det här tycker jag är viktigt!

Den här bloggen har kommit till för att jag ska få möjlighet att diskutera existensiella frågor och utvecklas tillsammans med dig. Varken du eller jag har monopol på sanningen, men visst har vi väl något vi vill dela med andra? Det är dock viktigt att allt som skrivs här skrivs med respekt för varandras olikheter och åsikter. Jag kommer också att berätta om kontakterna med min son Sebastian som hastigt gick bort i september 2010 utan att ha varit sjuk, utsatts för våld eller råkat ut för någon olycka av något slag.

torsdag 15 december 2011

Meditationstips och annat

Oj vilket tryck det blev på den här bloggen helt plötsligt, jätte roligt!
Om det är någon som vill diskutera det jag skriver i min berättelse om Sebastian lite mer privat så har Bitte och jag nu skaffat en mailkonto för detta:
sissiochbitte@gmail.com

Jag kommer att fortsätta att skriva inlägg så fort jag har något jag tycker känns angeläget att dela med andra.
Nu har jag fått en förfrågan från en av er som läst berättelsen om Sebastian ifall jag har några tips på olika meditationstekniker för nybörjare och jag kan bara dela med mig av dem jag själv använt mig av under året.

Det här är några:

1/ Bittes "tre andetag"; Sitt bekvämt och andas in ett vanligt andetag och låt utandningen vara lite längre än inandningen. Den andra inandningen ska vara lite längre än den första utandningen och den andra utandningen ska vara lite längre än den andra inandningen.
Den tredje inandningen ska vara lite längre än den andra utandningen och den tredje utandningen ska vara lite längre en den tredje inandningen.
Börja sen om från början och håll på så länge du orkar.
Solklart? Svårt att beskriva i skrift märker jag...

2/ Den här lärde jag mig förra helgen; Sitt bekvämt och andas vanligt. Varje gång du andas ut så säger du ditt eget namn tyst för dig själv. Fortsätt tills du känner dig helt avslappnad och lite till...

3/ Eckhart Tolle; Sitt bekvämt och andas som vanligt. När tankarna far runt i huvudet så försöker du bromsa dem genom att ställa följande fråga till dig själv "jag undrar vad min nästa tanke blir"?

Börja med någon av dessa eller prova alla tills du känner att du kan slappna av.

Om jag inte har lyckats förklara på ett sätt som är begripligt så får ni gärna påpeka det så ska jag försöka vara mer pedagogisk.
Lycka till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar