Det här tycker jag är viktigt!

Den här bloggen har kommit till för att jag ska få möjlighet att diskutera existensiella frågor och utvecklas tillsammans med dig. Varken du eller jag har monopol på sanningen, men visst har vi väl något vi vill dela med andra? Det är dock viktigt att allt som skrivs här skrivs med respekt för varandras olikheter och åsikter. Jag kommer också att berätta om kontakterna med min son Sebastian som hastigt gick bort i september 2010 utan att ha varit sjuk, utsatts för våld eller råkat ut för någon olycka av något slag.

tisdag 31 maj 2011

Välgörenhet...

Jag stod på torget vid Slussen i morse och väntade på några kollegor, vi skulle på konferens.

Det var rätt mycket folk i rörelse på torget och bredvid mig stod ett par killar i tolvårs åldern med ett litet bord där de serverade kaffe och samlade in pengar till välgörenhet; "Operation dagsverke"!

En bit bort stod det tre tonårskillar och spelade gitarr och även de samlade in pengar till behövande.

Efter en liten stund kom det ytterligare tre killar i högstadieåldern som samlade in pengar till välgörenhet. De bar på var sin liten korg med någonting i...

Plötsligt reser sig en kvinna från en bänk, hon ser väldigt sliten ut och det är ganska uppenbart att hon är uteliggare. Hon går fram till killarna som bär de små korgarna och frågar om de bjuder på något?

Killarna ryggar märkbart inför hennes närvaro och svarar nervöst fnissande att de samlar in pengar till behövande...

Kvinnan går då fram till en grupp utrikesfödda för att höra om de kan hjälpa henne, men även de skingrar besvärat på sig...

Oss andra ids hon inte ens försöka be om hjälp och jag måste erkänna att jag själv inte direkt springer efter henne för att erbjuda min...

Den hemlösa kvinnan vaggar sakta vidare bort ifrån alla insamlingsbössor, bort till någon annan plats där hon kanske kan få möta lite medmänsklighet eller rent av få ta del av någons välgörenhet...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar